Engine Mount


BACK


Jeg har idag 19 august 2012, skiftet motorophæng på min XC90 2007.

det er cirka dette værktøj man behøver:

Fast nøgler i forskellige størrelser
En god donkraft som kan løfte motoren lidt (maks 3 cm)

Nye motorophæng feks fra www.skandix.de
prisen er ca 500,- per stk

Det øverste bagerste og nederste på gearkassen ses her



De to nederste under motoren ses her



Det øverste motorophæng tages af ved at fjerne stangen imellem støddæmper tårnene.
Det nederste på gearkassen kan skrues direkte af uden videre.Det er ikke nødvendigt at understøtte motor eller noget.

De 2 under motoren er lidt besværlige.

Understøt motoren, feks under bundkarret. Kun ganske lidt så motoren lige løfter sig en centimeter i forhold til karosseriet.


Fjern så beslaget som er boltet på motoren.Det sidder med 3 bolte.


Her ses motoren uden dette beslag.


Overfør studsen til vacuumslangen til det nye motor-ophæng.


Monter det nye ophæng på beslaget og skru det tilbage på motoren.
Det nye ophæng er muligvis lidt højere end det gamle, så det er måske nødvendigt at løfte motoren lidt mere.
Løft ikke motoren for meget, for at skåne drivknuder, som kan tage skade. Max 3 cm iflg Haynes.


Det nederste bagerste ophæng kunne jeg ikke få ud, det er "låst inde" ved gearkasse og kardan-led til baghjulene.
Pokkers også!?





Her er nogle billeder af hvor slidte nogle af ophængene var, de havde ingen effekt!
Her er gummiet helt ødelagt, der er ingen forbindelse.





Der er så meget "fri spil" imellem gummi og jern at det ingen effekt har.


Det fjernede fuldstændigt klonk-lydene ved igangsætning, skift mellem D og R på gearkassen.
Det fjernede konk-lydene som kom når motoren blev startet og stoppet.

Det gør virkelg en stor forskel, hvis de er smadrede som mine var, så få dem skiftet! :)